Sparen.

Vind hier de antwoorden op de meest voorkomende vragen van andere klanten over sparen. Zit jouw vraag hier toch niet bij? Neem dan een kijkje in de andere categoriën hierboven. Nog steeds het antwoord niet gevonden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Waar kan ik het Financieel jaaroverzicht van mijn Argenta spaarrekening(en) vinden?

De oude Financiële jaaroverzichten van jouw spaarrekening blijven zichtbaar in Mijn Argenta. Jouw Financieel jaaroverzicht van jouw spaarrekening van 2023 vind je vanaf half februari in Mijn Argenta. 

Binnen Mijn Argenta kun je zelf eenvoudig jouw financieel jaaroverzicht downloaden. Ingelogd? Kies dan in het menu bovenaan de pagina voor 'document'. Daar vind je jouw financieel jaaroverzicht in een PDF-bestand. Wil je het graag printen of opslaan? Download en open dan de PDF en kies daarna voor 'printen' of 'opslaan'.

Het financieel jaaroverzicht van de jongeren spaarrekening vind je als wettelijk vertegenwoordiger in Mijn Argenta.

Is het financieel jaaroverzicht dat je zoekt niet in mijn Argenta aanwezig? Neem dan contact op met onze klantenservice. Aan het begin van het nieuwe jaar zijn de financiële jaaroverzichten van dit jaar beschikbaar. We brengen jou op de hoogte zodra je jouw financieel jaaroverzicht kunt downloaden.

Mijn Argenta

Moet ik bronbelasting of andere Belgische belasting betalen op de producten van Argenta Nederland?

Nee, je hoeft op de producten van Argenta Nederland geen bronbelasting of andere buitenlandse belasting te betalen omdat wij in Nederland gevestigd zijn. Bronbelasting wordt alleen ingehouden als je bankiert bij een bank die gevestigd is in het buitenland.

Hoe kan ik het overlijden van een Argenta klant melden?

Heeft de overledene een Argenta spaarrekening?


Gecondoleerd met jouw verlies. Je kunt het overlijden telefonisch aan ons melden via 076 - 5433085. Dan vertellen we precies wat jij of andere nabestaande(n) moeten(en) doen.

Liever contact per e-mail of post? 

Lees meer

Heeft de overledene een Argenta hypotheek?

Gecondoleerd met jouw verlies. Als de overledene (ook) een hypotheek bij ons heeft, vragen we je om het overlijden te melden via 076 - 5433085. Dan vertellen we precies wat jij of andere nabestaande(n) moeten(en) doen en welke documenten nodig zijn. Je kunt het overlijden ook melden via Mijn Leninginzicht onder 'Meer regelen' als je dat fijner vindt.

Mijn Leninginzicht

Heb je de (Wit)Russische nationaliteit?

De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor de bankzaken van klanten met een (Wit) Russische nationaliteit. Dit betekent dat klanten met een (Wit) Russische nationaliteit tot maximaal € 100.000,- mogen sparen.

Kan ik het spaargeld uit mijn termijndeposito eerder opnemen?

Soms mag je het geld uit jouw termijndeposito eerder opnemen. Dit is in de volgende gevallen:

  • Na het openen van het termijndeposito heb je 14 dagen de tijd om de rekening te beëindigen en het geld op te nemen
  • Bij aankoop van een nieuwe woning en afsluiten van de Argenta hypotheek
  • Bij onvoorziene situaties zoals:
    • Wanneer je in de schuldsanering terechtkomt
    • Wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt
    • Bij overlijden van de rekeninghouder

    Wij vragen je om een bewijs van één van bovenstaande situaties. Aan de hand daarvan bepalen we of de uitzondering voor jou geldt. Als dit het geval is dan betaal je geen kosten. 

  • Overige onvoorziene en bijzondere situaties mag je altijd met ons bespreken. Argenta bepaalt uiteindelijk of jouw situatie valt onder deze overige situaties. Als dit het geval is, dan kun je jouw geld eerder opnemen. Hiervoor brengen we afkoopkosten en administratiekosten in rekening.

Lees meer

Wat is FATCA?

Met de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) probeert de Amerikaanse Belastingdienst (IRS) belastingontduiking door Amerikaans belastingplichtigen (US Persons), die buiten de Verenigde Staten tegoeden aanhouden, te voorkomen.

Lees meer

Wanneer vinden overboekingen plaats?

Boek je op een werkdag voor 14.30 uur geld over naar jouw tegenrekening? Of voor 17.30 uur naar jouw spaarrekening? Dan wordt de overboeking dezelfde dag verwerkt. Na deze tijden wordt de overboeking de eerstvolgende werkdag verwerkt. Houd er rekening mee dat jouw bank deze overboeking ook moet verwerken.

Overboekingen tussen Argenta rekeningen vinden wel altijd direct plaats.

Instant Payment.

Argenta neemt nog geen deel aan Instant Payment. Overboekingen van en naar andere banken worden ‘s nachts, in het weekend of op officiële feestdagen niet direct doorgevoerd.

Wat is het Depositogarantiestelsel?

Als een bank failliet gaat, garandeert het banktegoeden (deposito’s) tot maximaal € 100.000,-. Dit betekent dus dat per klant maximaal € 100.000,- uitbetaald wordt. De garantie geldt voor de meeste rekeninghouders en bijna alle soorten rekeningen.

Er gelden 3 voorwaarden:

  • Jouw bank neemt deel aan het Depositogarantiestelsel
  • Je kunt als rekeninghouder aanspraak maken op een vergoeding
  • Het product valt onder het Depositogarantiestelsel

Lees meer

Hoe lang duurt het voordat ik mijn Argenta spaarrekening kan gebruiken?

Je kunt jouw Argenta spaarrekening gebruiken zodra:

  • We alle documenten hebben ontvangen 
  • Je een eerste storting hebt gedaan

In Mijn Argenta zie je of jouw Argenta spaarrekening actief is. Log daar met jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Onder het rekeningnummer van jouw Argenta spaarrekening zie je of deze actief is. Is deze nog niet actief? Dan staat er 'Nog niet actief'.

Valt mijn spaargeld bij Argenta onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel?

Banken die gevestigd zijn in andere landen van de Europese Unie en die een bijkantoor hebben in Nederland vallen onder het Depositogarantiestelsel van hun thuisland. Argenta valt dus onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Deze is vergelijkbaar met het Nederlandse Depositogarantiestelsel. Dit betekent dat € 100.000,- per rekeninghouder bij Argenta is gegarandeerd.

Lees meer