het ontstaan van Argenta in Nederland.

Ooit zijn we begonnen als bijkantoor in Antwerpen in 1997. Meer dan 10 jaar later openen we het kantoor in Breda. Geen grote risico’s, bonussen en beursnotering. Dat sluit helemaal aan bij de nuchtere Nederlander. Tot op de dag van vandaag is Argenta in Nederland een succesvolle bank voor hypotheken en sparen.

1956 - oprichting Argenta.

Op 18 april 1956 richt de Belg Karel Van Rompuy Argenta op. Argenta helpt mensen met een persoonlijke lening.

1958 – kantoor Antwerpen.

Argenta krijgt een kantoor in een herenhuis midden in Antwerpen. Naast persoonlijke leningen  wordt  Argenta ook kredietverzekeraar.

1960 - eerste reclame.

Argenta maakt voor het eerst reclame in het blad ‘Kerk en Leven’.

1964 - eerste computer bij Argenta.

De eerste computer wordt geïnstalleerd. Het was een IBM System/360, een model dat net dat jaar gelanceerd was.

1965 - spaarbank en eerste agentschap.

Argenta wordt een spaarbank. Zo kunnen zelfstandige kantoorhouders hun klanten spaarboekjes aanbieden.

1970 - appeltje voor de dorst.

Het appeltje doet voor het eerst zijn intrede als logo.

appeltje voor de dorst
1976 - oprichting Ara.

Argenta gaat verzekeringen aanbieden via de zustermaatschappij Aras, Kredietverzekeringen, levensverzekeringen en later in (1984) ook autoverzekeringen.

1989 - nieuw logo.

Het appeltje van Argenta wordt gemoderniseerd. Het krijgt een meer kubistische moderne vorm. Argenta-medewerker en tekenaar Edmond Es maakt naar aanleiding van deze gelegenheid deze ets. 

ets_logo_Argenta
1990 - oprichting Argenta Luxemburg.

De eerste ‘postomat’, de bankautomaat van De Post, wordt geïnstalleerd in de gevel van het hoofdkantoor.

1996 - eerste bankautomaat.

De eerste ‘postomat’, de bankautomaat van De Post, wordt geïnstalleerd in de gevel van het hoofdkantoor.

1997 - oprichting Argenta Nederland.

De Nederlandse tak begint als een bijkantoor in Antwerpen. Pas in 2008 opent Argenta een kantoor in een oud herenhuis in Breda.

2022 - lustrum Argenta 25 jaar in Nederland.

Dit jaar zijn we al 25 jaar succesvol in Nederland. 25 jaar geleden begonnen we als klein bijkantoor in Antwerpen. We zijn er trots op dat we trouw zijn gebleven aan onze basisfilosofie en kernwaarden: dichtbij, ondernemend, pragmatisch en eenvoudig.  Daarmee zijn we gegroeid tot een organisatie met meer dan 300.000 klanten en kijken uit naar verdere groei.