veilig bankieren.

Banken doen er alles aan om bankieren zo veilig mogelijk te maken voor jou. Toch zijn er manieren waarop criminelen proberen te frauderen. Met methodes zoals phishing of telefonische spoofing. Lees op deze pagina hoe je deze vormen van fraude herkent. En wat je ertegen kunt doen.
Image
huis 2

hoe herken je een phishing e-mail?

Er zijn er phishing e-mails ‘zogenaamd uit naam van Argenta’ in omloop. Heb je een e-mail of sms van Argenta ontvangen. Let dan goed op. Er zijn fraudeurs actief die ‘zogenaamd uit naam van Argenta’ e-mails en smsjes versturen. Om je gegevens te achterhalen. Dit noemen we phishing.

Let op: Argenta vraagt nooit via een link in de e-mail of sms om je gegevens te wijzigen.

laat het ons weten.

Heb je phishing ontvangen? Laat het ons snel weten. Stuur de e-mail dan, ook bij de lichtste twijfel, meteen door naar: phishingnl@argenta.nl. Zo helpen we elkaar om eventuele schade te beperken.

voorbeelden van phishing.

Hieronder zie je enkele voorbeelden van phishing die we tegen zijn gekomen. Blijf wel goed opletten, want er kunnen ook andere voorbeelden van phishing actief zijn: 

voorbeeld
e-mail.

 

 

voorbeeld
sms 1.

voorbeeld
sms 2.

 

vissen naar jouw gegevens.

Phishing is het vissen naar (persoonlijke) gegevens. Dit gebeurt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via sms, e-mail of nepwebsites. Criminelen gebruiken deze methode om zo je gegevens te achterhalen voor fraude doeleinden of om je geld te stelen. Steeds vaker gebeurt deze vorm van criminaliteit. Er is dus een redelijke kans dus dat er vroeg of laat ook in jouw inbox zo’n e-mail verschijnt.

hoe herken je een phishing e-mail?

Bekijk elke e-mail die je ontvangt van jouw bank, een andere bank, een ander soort financiële instelling of een overheidsorganisatie als de Belastingdienst, heel goed. Vaak kun je een phishing e-mail herkennen aan een of meer van onderstaande kenmerken:

  • de e-mail is niet aan jou persoonlijk gericht en begint bijvoorbeeld met 
    ‘Geachte klant’, of ‘Beste meneer / mevrouw’.
  • de e-mail is afkomstig van een e-mailadres dat niet door jouw bank wordt gebruikt. Kijk naar de afzender van de e-mail: staat er na ‘@’ een andere naam dan de naam van je bank? Of staat er een vreemde spelfout in het adres? Stuur de e-mail dan meteen door naar de echte bank en verwijder de e-mail. E-mailadressen die Argenta gebruikt:
    noreply@argenta.nl
    hypotheken@argenta.nl
    financialcare@argentahypotheken.nl
    noreply@argentahypotheken.nl
    sparen@argenta.nl
    helpdesk@argenta.nl
    klachten@argenta.nl
    noreply@argentamarketing.nl
    info@argentamarketing.nl
    info@argentahypotheken.nl
    argentasparen@kcmsurvey.com
    no.reply@kcmsurvey.com
    uwprivacy@argenta.nl
    aanvragen@argenta.nl
    phishingnl@argenta.nl
    onderzoek@argentapanel.nl
  •  de e-mail bevat spel- of grammaticafouten en/of vreemde zinnen
  • de e-mail gaat over een actueel onderwerp, bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuwe betaalpas waarmee je contactloos kunt betalen.
  • de e-mail heeft een urgent of dwingend karakter. Er staat bijvoorbeeld iets over ‘snel actie ondernemen’ of ‘u heeft nog x dagen om’. Soms worden er ook gevolgen beschreven, zoals het blokkeren van je pas of het oplopen van bepaalde kosten.
  • in de e-mail word je gevraagd om actie te ondernemen, bijvoorbeeld het opsturen van je pas, het wijzigen van je wachtwoord of het delen van bepaalde persoonlijke gegevens.
  • in de e-mail word je gevraagd om op een link te klikken die naar een vreemde website leidt. Door met je muis te bewegen over de link (niet klikken!) zie je onderin je browser het adres waartoe de link leidt. Kijk goed naar dat adres; vaak staat er een spelfout in of gaat het om een website die je niet kent.
  • je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat het om ‘spam’, ‘junkmail’ of ‘ongewenste e-mail’ gaat.
  • de e-mail bevat tekst die je niet kunt selecteren met je muis, omdat de tekst in een plaatje staat.
  • de e-mail bevat een bijlage. Vergeet niet dat jouw bank je nooit via e-mail vraagt om je wachtwoord te wijzigen, je betaalpas op te sturen of persoonlijke gegevens te delen. Als je een e-mail ontvangt waarin dat wel het geval is, gaat het waarschijnlijk om phishing.
     

wat moet je doen als je denkt dat je een phishing e-mail hebt ontvangen?

Eerst door goed te kijken naar de e-mail, met de bovengenoemde kenmerken. Denk je dat je een phishing e-mail hebt ontvangen? Klik niet op een link in de e-mail. Stuur de e-mail dan, ook bij de lichtste twijfel, meteen door naar ons: phishingnl@argenta.nl. En geef in de e-mail aan dat je denkt dat het om een phishing e-mail gaat. Zo voorkom je niet alleen dat je zelf slachtoffer wordt van phishing, maar voorkom je ook dat anderen slachtoffer worden. Verwijder daarna de e-mail. Ook belangrijk om na het verwijderen van de e-mail ook je computer, smartphone of tablet gelijk te scannen op eventuele virussen of malware. Gebruik hiervoor een virusscanner.

heb je per ongeluk toch op een link in de e-mail geklikt? 

Bel dan naar je bank via het nummer dat bij jou bekend is en vertel wat er precies is gebeurd. Ben je slachtoffer geworden van phishing? Meld de fraude dan ook bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief). 

Voor meer informatie kun je kijken op www.veiligbankieren.nl

vragen?

Heb je vragen? Twijfel je over een e-mail die je nu of in het verleden hebt ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

zo herken je telefonische oplichting.

Spoofing is een vorm van fraude waarbij er een truc gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Helaas gebeurt dit steeds vaker. En ook de identiteit van een bank wordt daarbij nagebootst. Dan lijkt het bijvoorbeeld net alsof je door Argenta gebeld wordt of een sms ontvangt. Terwijl dit in werkelijkheid van een crimineel afkomstig is die zich voordoet als Argenta. Helaas kunnen banken, en wij dus ook, niet voorkomen dat anderen misbruik maken van onze telefoonnummers. Oplichters maken eigenlijk gewoon slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Zo kunnen kwaadwillende ieder willekeurig telefoonnummer gebruiken om op deze manier te frauderen.

Ook al kunnen wij niet voorkomen dat criminelen misbruik maken van onze telefoonnummers. Toch is er wel iets dat je ertegen kunt doen. Dat begint bij het herkennen van spoofing. Let vooral op onderstaande:

  • je wordt onverwacht gebeld door je bank of je ontvangt een sms-bericht van je bank
  • de beller probeert je te overtuigen om overboekingen te doen, je pincodes en beveiligingscodes te verstrekken of directe toegang te geven tot je computer
  • het sms-bericht beweert dat je een verdachte betaling, automatische incasso of instelling moet controleren door op een hyperlink in het bericht te klikken
  • de beller beweert dat fraudeurs ongeoorloofde betalingen vanaf je bankrekeningen hebben gedaan
     

wat kun je tegen telefonische oplichting doen?

Argenta vraagt je nooit om je wachtwoorden, beveiligingscodes of om direct toegang te krijgen tot je computer. Heb je het idee dat je te maken hebt met oplichting. Laat het ons direct weten. En geef aan dat je fraude vermoedt.

Ook banken proberen fraude tegen te gaan. Bijvoorbeeld door verdachte ongebruikelijke transacties bij onze klanten automatisch te herkennen. In zulke gevallen kunnen banken ter controle contact met je opnemen. 

ben je er toch ingetrapt?

Bel direct je bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Doe aangifte bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief) of via de website van de politie.

veilig bankieren.

Wil je meer weten over telefonische spoofing en veilig bankieren. Bekijk meer informatie op www.veiligbankieren.nl