Veilig bankieren.
Hoe herken je een phishing e-mail?
Fraudeurs sturen soms berichten die lijken alsof ze van Argenta komen. Ze vragen je dan om op een link te klikken of jouw gegevens aan te passen. Dat is phishing. Ga daar niet op in.
Let op: We vragen je nooit om jouw gegevens aan te passen via een link in een bericht.
Twijfel je? Laat het ons weten.
Heb je een verdacht bericht gekregen? Stuur het dan meteen door naar phishingnl@argenta.nl. Ook als je niet zeker weet of het echt is. Zo helpen we elkaar om schade te beperken.
Voorbeelden van phishing.
Hieronder zie je enkele voorbeelden van phishing die we tegen zijn gekomen. Oplichters proberen steeds weer iets nieuws, dus er kunnen ook andere voorbeelden van phishing actief zijn.
Voorbeeld phishing
e-mail.
voorbeeld
sms 1.
Voorbeeld
sms 2.
Vissen naar jouw gegevens.
Phishing is een vorm van oplichting. Criminelen proberen dan via sms, e-mail of nepwebsites jouw gegevens te stelen. Ze gebruiken die informatie om geld van jou te stelen of andere fraude te plegen. Phishing komt steeds vaker voor. De kans is groot dat jij er ook ooit mee te maken krijgt. Bijvoorbeeld via een e-mail in jouw inbox.
Hoe herken je een phishing e-mail?
Krijg je een e-mail van Argenta, een andere bank of een organisatie zoals de Belastingdienst? Kijk dan altijd goed. Een phishingmail herken je vaak aan één of meer van deze signalen
- De e-mail is niet persoonlijk en begint met ‘Geachte klant’ of ‘Beste meneer/mevrouw’
De afzender is een vreemd e-mailadres. Kijk goed wat er na ‘@’ staat. Zie je geen naam van de bank of een spelfout? Dan is het nep.
Hieronder vind je de e-mailadressen die we gebruiken:
- noreply@argenta.nl
- research@ruigroknetpanel.nl
- aflossingsvrij@argenta.nl
- bijzonderbeheer@argentahypotheken.nl
- argenta@servicinghypotheken.nl
- documenten@argenta.nl
- nieuws@email.argenta.nl
- no-reply@argenta.be
- hypotheken@argenta.nl
- financialcare@argentahypotheken.nl
- noreply@argentahypotheken.nl
- sparen@argenta.nl
- helpdesk@argenta.nl
- klachten@argenta.nl
- noreply@argentamarketing.nl
- info@argentamarketing.nl
- info@argentahypotheken.nl
- no-reply@kcmg.nl
- no.reply@kcmsurvey.com
- uwprivacy@argenta.nl
- aanvragen@argenta.nl
- phishingnl@argenta.nl
- veiligheidszaken.argentanl@argenta.nl
- onderzoek@argentapanel.nl
Let verder hierop:
- De e-mail bevat spel- of grammaticafouten en/of vreemde zinnen
- De e-mail gaat over een actueel onderwerp, bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuwe betaalpas waarmee je contactloos kunt betalen.
- De e-mail heeft een urgent of dwingend karakter. Er staat bijvoorbeeld iets over ‘snel actie ondernemen’ of ‘u heeft nog x dagen om’. Soms worden er ook gevolgen beschreven, zoals het blokkeren van je pas of het oplopen van bepaalde kosten.
- In de e-mail word je gevraagd om actie te ondernemen, bijvoorbeeld het opsturen van je pas, het wijzigen van je wachtwoord of het delen van bepaalde persoonlijke gegevens.
- In de e-mail word je gevraagd om op een link te klikken die naar een vreemde website leidt. Door met je muis te bewegen over de link (niet klikken!) zie je onderin je browser het adres waartoe de link leidt. Kijk goed naar dat adres; vaak staat er een spelfout in of gaat het om een website die je niet kent.
- Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat het om ‘spam’, ‘junkmail’ of ‘ongewenste e-mail’ gaat.
- De e-mail bevat tekst die je niet kunt selecteren met je muis, omdat de tekst in een plaatje staat.
- De e-mail bevat een bijlage. Vergeet niet dat jouw bank je nooit via e-mail vraagt om je wachtwoord te wijzigen, je betaalpas op te sturen of persoonlijke gegevens te delen. Als je een e-mail ontvangt waarin dat wel het geval is, gaat het waarschijnlijk om phishing.
Wat kun je doen bij phishing?
Denk je dat je een phishingmail hebt gekregen? Doe dan het volgende:
- Kijk goed naar de e-mail: Zie je een of meer verdachte signalen zoals hierboven beschreven?
- Klik nergens op
- Stuur de e-mail meteen door naar phishingnl@argenta.nl (zet erbij dat je denkt dat het om phishing gaat)
- Verwijder daarna de e-mail
- Scan jouw computer, smartphone of tablet op virussen of andere schadelijke software. Gebruik hiervoor jouw virusscanner
Zo bescherm je niet alleen jezelf maar ook anderen. Dat is wel zo veilig.
Heb je per ongeluk toch op een link in de e-mail geklikt?
Bel dan naar je bank via het nummer dat bij jou bekend is en vertel wat er precies is gebeurd. Ben je slachtoffer geworden van phishing? Meld de fraude dan ook bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief).
Voor meer informatie kun je kijken op www.veiligbankieren.nl.
Vragen?
Heb je vragen? Twijfel je over een e-mail die je nu of in het verleden hebt ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.
Zo herken je telefonische oplichting.
Spoofing is een vorm van oplichting waarbij iemand zich voordoet als een ander. Bijvoorbeeld als medewerker van Argenta. Je krijgt dan een telefoontje of sms dat lijkt alsof het van Argenta komt. In werkelijkheid is het een crimineel.
Oplichters maken slim misbruik van hoe het telefoonnetwerk werkt. Ze kunnen elk telefoonnummer namaken, ook dat van ons. We kunnen dat helaas niet tegenhouden.
Wat je wél kunt doen is spoofing herkennen. Let daarom goed op deze signalen:
- Je wordt onverwacht gebeld of krijgt een sms van ‘je bank’
- De beller vraagt je om geld over te maken, codes door te geven of toegang tot jouw computer te geven
- De sms bevat een link die je moet aanklikken om een betaling of automatische incasso te controleren
- De beller zegt dat er fraude is gepleegd met jouw rekening
Wat kun je tegen telefonische oplichting doen?
Argenta vraagt je nooit om je wachtwoorden, beveiligingscodes of om mee te kijken op jouw computer. Nooit.
Denk je dat iemand zich voordoet als Argenta? Neem dan direct contact met ons op. Zeg erbij dat je denkt dat het om fraude gaat.
Ook wij doen er alles aan om fraude te stoppen. We houden verdachte betalingen goed in de gaten en nemen soms contact op ter controle.
Ben je er toch ingetrapt?
Bel direct jouw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Doe aangifte bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief) of via de website van de politie.
Veilig bankieren.
Wil je meer weten over telefonische spoofing en veilig bankieren. Bekijk meer informatie op www.veiligbankieren.nl