8 tips om te ontspullen.

5 redenen om te ontspullen.

1. overzicht.

Door te ontspullen ontstaat overzicht. Aan de ene kant omdat je van elk ding bewust hebt besloten om het te bewaren of weg te gooien. Aan de andere kant omdat het makkelijker is om te onthouden wat je hebt als je minder spullen bezit.

2. rust.

Een chaos om je heen leidt vaak ook tot chaos in je hoofd. Het hebben van minder spullen geeft je rust. Ook kun je je beter focussen. Je weet wat je hebt en wat belangrijk voor je is. Wat niet belangrijk is, heb je weggegooid.
 

3. een gezonder (en voordeliger) uitgavenpatroon.

Je wordt je bewust van wat je wel en niet nodig hebt door te ontspullen. Sterker nog, je zal ontdekken dat je in de loop der jaren aardig wat rotzooi hebt verzameld. Na het ontspullen denk je wel een tweede keer na voordat je iets in huis haalt om er vervolgens niets mee te doen. Dat nieuwe koopgedrag bespaart je tijd, ruimte én geld.

4. minder is meer.

Bijkomend voordeel is dat minder spullen je direct meer ruimte oplevert. Je zult versteld staan van de hoeveelheid ruimte die in jouw huis overblijft.

5. een verademing bij het verhuizen.

Of je nu iets inpakt of weggooit het kost ongeveer evenveel moeite. En dan heb je het uitpakken en alles een plekje geven nog niet eens meegerekend. Minder spullen verhuizen betekent een makkelijkere verhuizing. Een verhuizing brengt al genoeg stress met zich mee. Dan kun je de extra stress van onnodige spullen net zo goed vermijden.

Aan de slag dus. We geven je een aantal tips die tijdens het ontspullen goed van pas komen.
 

8 tips om te ontspullen.

1. werk in categorieën.

Werk in categorieën werken in plaats van in kamers. Dan kun je makkelijker bepalen wat je nodig hebt. Kleding, boeken, servies, decoratie. Zet het eerst allemaal gegroepeerd bij elkaar en besluit dan pas wat je inpakt en wat je weggooit.

2. wees streng voor jezelf.

Kom je erachter (en die kans is groot) dat je de afgelopen jaren veel ‘troep’ hebt verzameld en bewaard? Dan ben je blijkbaar niet streng genoeg voor jezelf geweest. Een handige regel om jezelf aan te houden wanneer je iets in je handen hebt waarover je twijfelt: heb je dit het afgelopen jaar gebruikt of ben je van plan dit het komende jaar te gebruiken? Nee? Gooi het dan weg. En luister zo min mogelijk naar het stemmetje dat we allemaal kennen: ‘misschien komt dit ooit nog van pas’.

3. woon je samen? Gebruik ‘twijfelstickers’.

Ben je niet de enige thuis maar ben je wel in je eentje aan het ontspullen? Plak dan een sticker op alles waarvan jij denkt dat het weg kan maar je niet zeker weet of je huisgenoten het daarmee eens zijn. Zet alle spullen met zo’n sticker bij elkaar en vraag je huisgenoten naar de ‘twijfelstapel’ te kijken zodra ze daar tijd voor hebben.

4. weggooien is goed, weggeven is beter.

In het kader van de deeleconomie en een beter milieu begint bij jezelf probeer je zoveel mogelijk te verkopen. Dat levert ook weer wat op voor je portemonnee. En heb je nog niet direct een bestemming voor het geld dat je verdiend? Zet het dan op een spaarrekening. Natuurlijk kun je jouw overtollige spullen ook weggeven in plaats van weg te gooien. Heb je veel om weg te geven? Dan kan het organiseren van een ‘weggeefavond’ uitkomst bieden. Nodig vrienden en familie uit en laat ze meenemen wat ze willen hebben. Toch weggooien? Denk dan aan het milieu en check deze handige afvalscheidingswijzer wanneer je twijfelt.

5. maak het jezelf makkelijk.

Hoe makkelijker het is om iets weg te gooien hoe groter de kans dat je het ook echt doet. Zet grote dozen klaar, een vel stickers en meerdere rollen vuilniszakken. Zet ze binnen handbereik zodat je een opgeruimde en georganiseerde ‘werkplek’ houdt op het moment dat je aan het ontspullen bent.

6. digitaliseer meer.

Kijk je écht nog weleens naar die foto’s? En die administratiemap? Komt die nog weleens van pas? Nee? Gooi het dan weg. Of (als je daar toch twijfels bij hebt) digitaliseer! Pak je smartphone erbij, maak foto’s en laat je smartphone die foto’s automatisch naar ‘de cloud’ sturen. Achteraf kun je makkelijk mapjes maken en alles in het juiste mapje slepen.

7. het zijn de herinneringen die tellen niet de spullen.

Een van de grootste valkuilen bij het ontspullen is dat je al snel denkt: ‘dit kan ik écht niet zomaar weggooien, want het doet me denken aan…/ ik heb het gekregen van...’. Bedenk je dat het de herinneringen zijn die tellen (en die je niet weggooit) en niet de spullen. Maak jezelf niet wijs dat je ergens nog een keer uitgebreid naar gaat kijken om herinneringen op te halen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

8. ga je samenwonen? Ontspullen én ontdubbelen.

In het geval dat je gaat samenwonen zul je veel dingen ‘dubbel hebben’. Het is daarom handig als je het ontspullen samendoet. Zo weet van elkaar wat je hebt en wat je meteen kunt weggooien wat je dubbel hebt. Behalve als je van tevoren al weet dat het samenwonen tijdelijk gaat zijn. Of je voor de zekerheid jouw kostbare spullen een tijd apart wilt houden ‘voor het geval dat’. Een kaasschaaf is nu eenmaal iets anders dan een superdeluxe wasmachine op het moment dat je onverwacht toch weer uit elkaar gaat.

klaar? Laat het nooit weer gebeuren.

Tijdens het ontspullen ben je waarschijnlijk tot de ontdekking gekomen dat je veel meer spullen koopt en bewaart dan je nodig hebt. Het opgeruimde gevoel dat dat geeft, de ruimte die het je oplevert, de rust in je hoofd die je voelt, je kunt het vasthouden. Maar dan zul je het voortaan natuurlijk wel anders moeten aanpakken. Een regel die je daarbij op weg kan helpen is: één ding erbij is één ding eruit. Als je iets koopt, probeer dan altijd ook iets weg te gooien of te geven. Zo voorkom je dat ook jouw nieuwe huis straks uitpuilt van de spullen.