Zo open je de Argenta spaarrekening.

Heb je al een spaarrekening of hypotheek bij Argenta? Of heb je die ooit gehad? Dan kun je een (jongeren)spaarrekening openen in Mijn Argenta. Dat kan ook als je al klant bent en je samen een spaarrekening of jongeren spaarrekeningen wil openen. Hoe dit werkt? Dat zie je in stappen hieronder.

Zo log je in.

Ga naar Mijn Argenta om een spaarrekening aan te vragen (ook als je de Argenta hypotheek hebt). Je kunt geen spaarrekening aanvragen via Mijn Leninginzicht. 

  1. Kies voor Inloggen en dan voor Mijn Argenta 
  2. Log in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord

Ben je jouw inloggegevens vergeten? Kies dan voor ‘Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten'?

Heb je nog nooit ingelogd?

Kies dan voor ‘Activeer jouw account’. Daarna ontvang je een e-mail waarin staat wat je moet doen om Mijn Argenta te activeren. Daarna kun je de Argenta spaarrekening in Mijn Argenta aanvragen.

De spaarrekening vraag je zo aan.

  1. Kies in de menubalk voor 'Aanvragen' of klik op het plusje
  2. Kies nu voor de Argenta spaarrekening of Jongeren spaarrekening 
  3. Wil je het Argenta termijndeposito aanvragen? Dat kan alleen als je al een actieve Argenta spaarrekening hebt (geopend)

Wil je alleen of samen sparen?

Wil je alleen gaan sparen? Controleer dan in de volgende stap of jouw tegenrekening klopt of geef je tegenrekening aan ons door. Hieronder lees je waar je op moet letten bij het kiezen van een tegenrekening.

Wil je samen met iemand gaan sparen óf wil je voor jouw kind gaan sparen? Vul dan de gevraagde gegevens in en geef jouw tegenrekening aan ons door. 

Controleer en bevestig jouw aanvraag.

Je ontvangt van ons een e-mail met de bevestiging. Heb je samen met iemand de spaarrekening aangevraagd? Dan moet jouw mede-rekeninghouder inloggen en goedkeuring geven voor het openen van de rekening.​ Hiervoor ontvangt de mede-aanvrager ook een e-mail. Lees allebei de e-mails goed door. Het kan zijn dat je of allebei nog iets moet doen. Dat hangt af van jouw situatie.

Samen geopend? 

Heb je een nieuwe tegenrekening aan ons doorgegeven?​ Maak dan zelf € 0,01 over van de tegenrekening naar de aangevraagde Argenta spaarrekening (het rekeningnummer lees je in de e-mail met de bevestiging). 

Is de mede-aanvrager nieuw bij Argenta? ​Vraag dan aan jouw mede-rekeninghouder in te loggen in Mijn Argenta en een ID-bewijs te uploaden. 

Heb je de Argenta jongeren rekening geopend? ​Dan vragen we je om een Bewijs van wettelijke vertegenwoordiging (en het eventuele ID-bewijs) te uploaden.

Voorwaarden kopie ID-bewijs.

  • Het ID-bewijs mag een paspoort of ID-kaart zijn (geen rijbewijs of verblijfsdocument)
  • Via de KopieID app van de Rijksoverheid kun je eenvoudig een digitale kopie maken van jouw ID-bewijs
  • Heb je een buitenlands paspoort of ID bewijs? Dan vragen wij aanvullend een bewijs van het Burgeservicenummer (BSN) op
     

    Zorg er verder voor: 

  • Dat het ID bewijs zichtbaar geldig is
  • Dat jouw persoonsgegevens goed leesbaar zijn (upload voor- en achterkant waar jouw foto en persoonsnummer/ BSN op staat)
  • Dat we kunnen aflezen waar en wanneer het document is uitgegeven
  • Dat je een bestand uploadt in pdf-, jpg-, png-, jpeg- of gif formaat (dit bestand mag niet groter zijn dan 10 MB)

Voorwaarden van de tegenrekening.

Je kiest een tegenrekening als je jouw Argenta spaarrekening aanvraagt.

Voor de tegenrekening geldt het volgende:​

  • De tegenrekening is een betaalrekening op jouw naam bij jouw Nederlandse huisbank (een tegenrekening van een buitenlandse bank kan dus niet)
  • De betaalrekening staat op dezelfde naam als jouw Argenta spaarrekening
  • Vraag je samen de Argenta spaarrekening aan? Dan moet de betaalrekening ook op jullie 2 namen staan
  • Voor de Argenta jongeren spaarrekening geldt dat de tegenrekening op dezelfde namen moet staan als de ouder(s)/voogd(en) van de rekening (dus niet van de jongere zelf)

Waarom vragen we je om € 0,01 over te boeken?

Open je voor het eerst een spaarrekening bij Argenta? Dan moet je € 0,01 overboeken vanaf de door jou gekozen tegenrekening (bij de huisbank waar jouw betaalrekening loopt) om jouw Argenta spaarrekening te activeren. Zo kunnen we controleren of de gekozen tegenrekening op dezelfde naam staat als de spaarrekening en zorgen we ervoor dat jij veilig kunt sparen.

Om de € 0,01 over te boeken, log je in bij jouw huisbank en maak je zelf het bedrag naar jouw nieuwe spaarrekening over. Het nummer van deze spaarrekening vind je in Mijn Argenta of in de e-mail die je van ons hebt gekregen. ​Als je een overboeking doet naar een Argenta spaarrekening kan jouw bank niet direct controleren of de naam van de Argenta spaarrekening klopt. Hier krijg je misschien een melding van bij het instellen van de overboeking. Controleer goed of je het juiste IBAN nummer hebt ingevuld. ​

Het kan even duren voordat de overboeking bij ons binnen is. Als spaarbank kunnen we overboekingen niet direct verwerken. We controleren of de naam van de door jou gekozen tegenrekening overeenkomt met de naam van jouw spaarrekening nadat jouw overboeking van € 0,01 bij ons binnen is. Je ontvangt hierover bericht van ons. ​

Wat is het Bewijs van wettelijke vertegenwoordiging?

Als je de Argenta jongeren spaarrekening opent, moet je een bewijs van vertegenwoordiging aanleveren. Hiermee toon je aan dat jij als ouder of voogd wettelijk gezag hebt over de jongere. Open je een jongeren spaarrekening met 2 vertegenwoordigers?  Dan moet het bewijs aantonen dat beide personen wettelijk gezag hebben over het kind.​ 

Een Bewijs van wettelijke vertegenwoordiging heeft de volgende informatie:

  • Het toont aan dat je (beide) de ouder of voogd bent van het kind

  • De naam van de ouder(s)​

  • Naam en geboortedatum of Burgerservicenummer van het kind​

    Bijvoorbeeld:

  • De eerste 2 pagina's van het trouwboekje

  • Uittreksel van het geboorteregister

  • Uittreksel van het gezagsregister

Vragen?

Hier vind je de veelgestelde vragen over het openen van een spaarrekening van Argenta. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Wat is Mijn Argenta?

Als klant van Argenta krijg je toegang tot Mijn Argenta. Dat is jouw persoonlijke overzicht waarin je alles vindt over jouw spaarrekeningen. Hier kun je bijvoorbeeld jouw gegevens eenvoudig aanpassen, extra spaarrekening of termijndeposito en krijg je inzicht in jouw financieel jaaroverzicht. Handig toch.

Lees meer

Ik heb geen activatiecode meer.

Ben je jouw activatiecode kwijt voor Mijn Argenta? Ga dan naar Mijn Argenta. Vervolgens klik je op 'ik kan niet inloggen'. En kies je 'gebruikersnaam vergeten'. Je ontvangt dan een nieuwe e-mail met een activatiecode.

Mijn Argenta

Hoe kan ik inloggen in Mijn Argenta?

Ga naar mijn Argenta en daar kun je direct inloggen in jouw persoonlijke overzicht.

Mijn Argenta