jouw bankzaken en het coronavirus.

De consequenties van het coronavirus zijn voelbaar voor iedereen. Voorlopig ziet alles er even anders uit. Net als iedereen heeft Argenta ook uitzonderlijke maatregelen moeten nemen in het belang van de gezondheid van onze medewerkers. Zoveel mogelijk collega’s werken vanuit huis, maar je kunt natuurlijk gewoon op onze goede dienstverlening blijven rekenen. Misschien reageren we minder snel dan je van ons gewend bent. We vragen hiervoor jouw begrip.
Image
driehoek

Het coronavirus kan ook financiële onzekerheid met zich meebrengen. Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over jouw hypotheek en/of spaarrekening. Op de website van RIVM vind je actuele informatie over de situatie van het coronavirus in Nederland.

welke mogelijkheden heb ik om mijn betaalproblemen van mijn hypotheek aan te pakken?

Als je als gevolg van de coronacrisis uw hypotheek (tijdelijk) niet kunt betalen, dan kun je het volgende doen:
 

Loop je ondanks deze mogelijkheden tegen problemen aan? Dan kun je contact opnemen met onze afdeling Bijzonder Beheer. Samen met jou zoeken we naar een oplossing. Argenta helpt je graag om door deze moeilijke tijd heen te komen. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur op 088 – 205 15 15. Of stuur een e-mail naar: bijzonderbeheer@argentahypotheken.nl. Het kan zijn dat door drukte de wachttijd langer is dan gebruikelijk.

Je kunt dan mogelijk een betaalpauze van drie maanden aanvragen. Voldoe je aan de voorwaarden, dan betaal je 3 maanden geen rente en/of aflossing. Houd er rekening mee dat deze betaalpauze een uitstel van betaling is. We nemen na 3 maanden contact met je op om jouw persoonlijke en financiële situatie te bespreken. Dan kijken we samen wat mogelijk is voor de terugbetaling.

Zie hieronder de voorwaarden om een betaalpauze aan te vragen. 

wat is een betaalpauze?

Een betaalpauze is uitstel van betaling van jouw hypotheek voor 3 maanden. Je betaalt in die periode geen rente en/of aflossing. Deze mogelijkheid biedt Argenta aan om je te ondersteunen wanneer je financieel getroffen wordt door de gevolgen van het coronavirus. 

  • houd er rekening mee dat deze betaalpauze een uitstel van betaling is
  • we nemen na 3 maanden contact met je op om jouw persoonlijke en financiële situatie te bespreken (dan kijken we samen wat mogelijk is voor de terugbetaling)

Maak je gebruik van de betaalpauze? Dan betaal je hiervoor geen extra kosten. 

Een betaalpauze heeft mogelijk fiscale gevolgen. Vraag jouw financieel adviseur of fiscalist wat dit voor jou betekent. Algemene informatie vind je op de website van de Belastingdienst

wat zijn de voorwaarden om een betaalpauze aan te vragen?

Je kunt een betaalpauze van 3 maanden aanvragen als:

  • je tijdelijk in financiële problemen komt door inkomensverlies als gevolg van het coronavirus. Let op: je moet dit kunnen aantonen. 
  • Ben je een ondernemer? Dan doen we een check bij de Kamer van Koophandel. Als zzp’er moet je een bewijs van annuleren van jouw opdracht of opdrachten aanleveren. Ben je in loondienst? Dan kun je bijvoorbeeld bewijzen dat je minder werkt met een bericht van opzegging van jouw contract of daling van gewerkte uren of loon van jouw werkgever. Of stuur een bewijs van de aanvraag van een WW-uitkering. Onze medewerker van Bijzonder Beheer geeft tijdens het telefoongesprek aan welke documenten je moet aanleveren.
  • jouw betalingsproblemen zijn ontstaan (of gaan ontstaan) na 1 maart 2020.
  • je niet of onvoldoende kunt terugvallen op de belangrijkste steunmaatregelen vanuit de overheid.
  • je niet of onvoldoende kunt terugvallen op jouw spaargeld of andere middelen. 
  • je de laatste 12 maanden geen betalingsachterstand langer dan 30 dagen had.

hoe vraag je een betaalpauze aan?

Je komt alleen in aanmerking voor een betaalpauze als de betalingsproblemen zijn veroorzaakt door het coronavirus en de genomen maatregelen.

Een betaalpauze is uitstel van betaling van jouw hypotheek voor 3 maanden. Je betaalt in die periode geen rente en/of aflossing. Deze mogelijkheid biedt Argenta aan om je te ondersteunen wanneer je financieel getroffen wordt door de gevolgen van het coronavirus. 

aanvraag.

Bereid je voor door de voorwaarden om een betaalpauze aan te vragen vooraf goed door te nemen. Neem contact op met onze afdeling Bijzonder Beheer om een betaalpauze aan te vragen. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur op 088 – 205 15 15. Of stuur een e-mail naar: bijzonderbeheer@argentahypotheken.nl.Met een medewerker van onze afdeling Bijzonder Beheer bespreek je of je voldoet aan de voorwaarden om een betaalpauze aan te vragen. En hoor je welke documenten je moet aanleveren waaruit blijkt dat je tijdelijk in financiële problemen komt.

controle.

Stuur de documenten waaruit blijkt dat je in financiële problemen komt naar: bijzonderbeheer@argentahypotheken.nl. Argenta controleert deze documenten en toetst of je voldoet aan de voorwaarden. 

Voldoe je aan de voorwaarden? Dan ontvang je een bevestigingsbrief met de periode van jouw betaalpauze. 

Voldoe je niet aan de voorwaarden? Neem dan opnieuw contact op met onze afdeling Bijzonder Beheer. Wellicht kunnen we je op een andere manier helpen.

terugbetalen.

Bijzonder Beheer neemt na 3 maanden contact met je op om jouw persoonlijke en financiële situatie te bespreken. Dan kijken we samen wat mogelijk is voor de terugbetaling.Is jouw financiële situatie na 3 maanden niet verbeterd? Laat dit ons weten. Samen met jou zoeken we naar een andere passende oplossing.

is een betaalpauze de juiste oplossing?

Een betaalpauze kan, voor een korte periode, een goede oplossing zijn. Het is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en ook het type hypotheek. Argenta denkt graag mee wat voor jou het meest passend is. Voorzie je dat je een langere periode jouw hypotheek niet kunt betalen? Dan zijn er andere oplossingen die waarschijnlijk beter passen. 

Wat je moet weten over een betaalpauze:

  • een betaalpauze is uitstel van betaling van jouw hypotheek voor 3 maanden. Je betaalt in die periode geen rente en/of aflossing. 
  • we nemen na 3 maanden contact met jou op om jouw persoonlijke en financiële situatie te bespreken. Dan kijken we samen wat mogelijk is voor de terugbetaling.
  • een betaalpauze heeft mogelijk fiscale gevolgen. Vraag jouw financieel adviseur of fiscalist wat dit voor jou betekent. Algemene informatie vind je op de website van de Belastingdienst.

Neem contact op met onze afdeling Bijzonder Beheer. Samen met jou zoeken we naar een oplossing. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur op 088 – 205 15 15. Of stuur een e-mail naar: bijzonderbeheer@argentahypotheken.nl.

Het kan zijn dat door drukte de wachttijd langer is dan gebruikelijk.

waar moet ik bij een betaalpauze rekening mee houden?

Een betaalpauze is uitstel van betaling van jouw hypotheek voor 3 maanden. Je betaalt in die periode geen rente en/of aflossing. Deze mogelijkheid biedt Argenta aan om jou te ondersteunen wanneer je financieel getroffen wordt door de gevolgen van het coronavirus. 

  • houd er rekening mee dat deze betaalpauze een uitstel van betaling is.
  • we nemen na 3 maanden contact met jou op om jouw persoonlijke en financiële situatie te bespreken. Dan kijken we samen wat mogelijk is voor de terugbetaling.

Maak je gebruik van de betaalpauze? Dan betaal je hiervoor geen extra kosten. 

Een betaalpauze heeft mogelijk fiscale gevolgen. Vraag jouw financieel adviseur of fiscalist wat dit voor jou betekent. Algemene informatie vind je op de website van de Belastingdienst

kan ik een betaalpauze aanvragen voor mijn Argenta Spaar Hypotheek?

Als je een Argenta Spaarhypotheek hebt, kun je geen betaalpauze aanvragen. Het tijdelijk stopzetten van de betaling van jouw premie is helaas niet mogelijk. Neem contact op met jouw financieel adviseur om een passende oplossing te zoeken. 

Loop je toch nog tegen problemen aan? Dan kun je ook contact opnemen met onze afdeling Bijzonder Beheer. Argenta helpt je graag om door deze moeilijke tijd heen te komen. Ww zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur op 088 – 205 15 15. Of stuur een e-mail naar: bijzonderbeheer@argentahypotheken.nl. Het kan zijn dat door drukte de wachttijd langer is dan gebruikelijk.

ik wil af van mijn getekende hypotheekaanvraag, kan dat?

Neem contact op met jouw adviseur. We bekijken dan samen met jouw adviseur wat de mogelijkheden zijn om jouw hypotheekaanvraag te annuleren.

ik kan niet op tijd een taxatierapport aanleveren, wat kan ik doen?

Je kunt voor jouw hypotheekaanvraag of Argenta hypotheekverhoging online een Calcasa desktoptaxatie van uw huis aanvragen.

Calcasa is een onafhankelijk technologiebedrijf. Calcasa bepaalt hoeveel een bestaand huis waard is. Daarvoor gebruikt ze een eigen rekenmodule. De rekenmodule vergelijkt 25 afgeronde woningverkopen in de directe omgeving en berekent zo een boven- en ondergrens. Zo stelt Calcasa objectief en nauwkeurig de waarde van een bestaand huis vast. Na het invullen van een beperkt aantal gegevens bekijkt een taxateur uw aanvraag. Binnen 4 uur krijg je een bericht of de aanvraag goedgekeurd is of niet.

Calcasa is geen onderdeel van Argenta, het is een onafhankelijk bedrijf. Dat betekent dat - als je gebruikmaakt van de diensten van Calcasa - jij de opdrachtgever bent. En niet Argenta.

Ik wil mijn Calcasa deskotoptaxatie aanvragen