Sparen.

Vind hier de antwoorden op de meest voorkomende vragen van andere klanten over sparen. Zit jouw vraag hier toch niet bij? Neem dan een kijkje in de andere categoriën hierboven. Nog steeds het antwoord niet gevonden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Hoe kan ik het overlijden van een Argenta klant melden?

Heeft de overledene een Argenta spaarrekening?


Gecondoleerd met jouw verlies. Je kunt het overlijden telefonisch aan ons melden via 076 - 5433085. Dan vertellen we precies wat jij of andere nabestaande(n) moeten(en) doen.

Liever contact per e-mail of post? 

Lees meer

Heeft de overledene een Argenta hypotheek?

Gecondoleerd met jouw verlies. Als de overledene (ook) een hypotheek bij ons heeft, vragen we je om het overlijden te melden via 076 - 5433085. Dan vertellen we precies wat jij of andere nabestaande(n) moeten(en) doen en welke documenten nodig zijn.

Heb je de (Wit)Russische nationaliteit?

De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor de bankzaken van klanten met een (Wit) Russische nationaliteit. Dit betekent dat klanten met een (Wit) Russische nationaliteit tot maximaal € 100.000,- mogen sparen.

Kan ik het spaargeld uit mijn termijndeposito eerder opnemen?

Soms mag je het geld uit jouw termijndeposito eerder opnemen. Dit is in de volgende gevallen:

  • Na het openen van het termijndeposito heb je 14 dagen de tijd om de rekening te beëindigen en het geld op te nemen
  • Bij aankoop van een nieuwe woning en afsluiten van de Argenta hypotheek
  • Bij onvoorziene situaties zoals:
    • Wanneer je in de schuldsanering terechtkomt
    • Wanneer je arbeidsongeschikt bent geraakt
    • Bij overlijden van de rekeninghouder

    Wij vragen je om een bewijs van één van bovenstaande situaties. Aan de hand daarvan bepalen we of de uitzondering voor jou geldt. Als dit het geval is dan betaal je geen kosten. 

  • Overige onvoorziene en bijzondere situaties mag je altijd met ons bespreken. Argenta bepaalt uiteindelijk of jouw situatie valt onder deze overige situaties. Als dit het geval is, dan kun je jouw geld eerder opnemen. Hiervoor brengen we afkoopkosten en administratiekosten in rekening.

Lees meer

Wat is FATCA?

Met de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) probeert de Amerikaanse Belastingdienst (IRS) belastingontduiking door Amerikaans belastingplichtigen (US Persons), die buiten de Verenigde Staten tegoeden aanhouden, te voorkomen.

Lees meer

Wanneer vinden overboekingen plaats?

Boek je op een werkdag voor 14.30 uur geld over naar jouw tegenrekening? Of voor 17.30 uur naar jouw spaarrekening? Dan wordt de overboeking dezelfde dag verwerkt. Na deze tijden wordt de overboeking de eerstvolgende werkdag verwerkt. Houd er rekening mee dat jouw bank deze overboeking ook moet verwerken.

Overboekingen tussen Argenta rekeningen vinden wel altijd direct plaats.

Instant Payment.

Argenta neemt nog geen deel aan Instant Payment. Overboekingen van en naar andere banken worden ‘s nachts, in het weekend of op officiële feestdagen niet direct doorgevoerd.

Wat is het Depositogarantiestelsel?

Als een bank failliet gaat, garandeert het banktegoeden (deposito’s) tot maximaal € 100.000,-. Dit betekent dus dat per klant maximaal € 100.000,- uitbetaald wordt. De garantie geldt voor de meeste rekeninghouders en bijna alle soorten rekeningen.

Er gelden 3 voorwaarden:

  • Jouw bank neemt deel aan het Depositogarantiestelsel
  • Je kunt als rekeninghouder aanspraak maken op een vergoeding
  • Het product valt onder het Depositogarantiestelsel

Lees meer

Hoe lang duurt het voordat ik mijn Argenta spaarrekening kan gebruiken?

Je kunt jouw Argenta spaarrekening gebruiken zodra:

  • We alle documenten hebben ontvangen 
  • Je een eerste storting hebt gedaan

In Mijn Argenta zie je of jouw Argenta spaarrekening actief is. Log daar met jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Onder het rekeningnummer van jouw Argenta spaarrekening zie je of deze actief is. Is deze nog niet actief? Dan staat er niets.

Valt mijn spaargeld bij Argenta onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel?

Banken die gevestigd zijn in andere landen van de Europese Unie en die een bijkantoor hebben in Nederland vallen onder het Depositogarantiestelsel van hun thuisland. Argenta valt dus onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Deze is vergelijkbaar met het Nederlandse Depositogarantiestelsel. Dit betekent dat € 100.000,- per rekeninghouder bij Argenta is gegarandeerd.

Lees meer 

Hoe beëindig ik mijn spaarrekening?

In mijn Argenta kun je eenvoudig zelf jouw spaarrekening(en) stopzetten:

  1. Klik op de spaarrekening die je wilt beëindigen
  2. Klik rechtsonderin op 'rekening opheffen'

Lukt het je niet om in te loggen? Wat vervelend. Stuur een e-mail naar sparen@argenta.nl met het verzoek om jouw rekening stop te zetten. Dan regelen we het voor jou. Vermeld hierbij van alle rekeninghouders de volledige namen en geboortedatum, het rekeningnummer van jouw Argenta-spaarrekening en het rekeningnummer van de tegenrekening.

Mijn Argenta

Wanneer wordt mijn overboeking verwerkt?

Boek je op een werkdag voor 14.30 uur geld over naar jouw tegenrekening? Of voor 17.30 uur naar jouw spaarrekening? Dan wordt de overboeking dezelfde dag verwerkt. Na deze tijden wordt de overboeking de eerstvolgende werkdag verwerkt. Houd er rekening mee dat jouw bank deze overboeking ook moet verwerken.

overboekingen tussen Argenta rekeningen.

Overboekingen tussen Argenta rekeningen vinden wel altijd direct plaats.

Instant Payment

We nemen nog geen deel aan Instant Payment. Overboekingen van en naar andere banken worden ‘s nachts, in het weekend of op officiële feestdagen niet direct doorgevoerd.